CSR 101:

Olennaisuusanalyysi yrityksen

vastuullisuustyön perustana

Oman yrityksen kannalta keskeisten yritysvastuukysymysten selvittäminen, sekä näistä viestiminen on suositeltavaa jokaiselle yritykselle. Ilman huolellista taustatyötä, riskit vastuullisuustyön resurssien väärinkohdentamiseen sekä liiketoimintamahdollisuuksien hyödyntämättä jättämiseen kasvavat. Lisäksi kuluttajat ja mahdolliset kumppanit osaavat etsiä esimerkiksi yritysten verkkosivuilta vastauksia juuri tiettyihin vastuullisuuskysymyksiin, jolloin näihin on oltava varauduttu etukäteen.

 

Olennaisuusanalyysi on menetelmä, joka auttaa organisaatioita tunnistamaan ja priorisoimaan ne yritysvastuun teemat ja kysymykset, jotka ovat yrityksen toiminnan kannalta olennaisia. Suomeksi siis olennaisuusanalyysin avulla tunnistetaan esimerkiksi yrityksen ympäristölliset ja sosiaaliset vaikutukset. Kaksinkertaisessa olennaisuusanalyysissä arvioidaan yrityksen vaikutusten lisäksi myös yritysvastuukysymyksistä yritykseen kohdistuvia taloudellisia vaikutuksia.

 

Olennaisuusanalyysin ja etenkin yritysvastuuraportoinnin kannalta vaaditun kaksinkertaisen olennaisuusanalyysin suhteen on kuitenkin tärkeää, että toteutus vastaa sekä Eurooppalaisen yritysvastuusääntelyn sekä toimialalla vakiintuneiden käytäntöjen vaatimuksia. Tämän takia olennaisuusanalyysiä toteuttaessa kannattaa perehtyä kyseisiin vaatimuksiin tai vaihtaa ajatuksia asiantuntijoiden kanssa!

Olennaisuuksien selvittäminen on luonnollinen lähtöpiste jokaisen yrityksen vastuullisuustyölle.

 

Olennaisuusanalyysin toteuttaminen kannattaa, sillä se:

  1. Vaaditaan yritysvastuuraportoinnissa: Mm. Euroopan yritysvastuuraportointidirektiivi edellyttää, että yritysvastuuraportointi perustuu kaksinkertaiseen olennaisuusanalyysiin.

  2. Mahdollistaa strategisen ja reaaliteetteihin perustuvan päätöksenteon: Kun yrityksen aiheuttamat vaikutukset ja riskit, sekä näiden voimakkuus tiedetään, voidaan resurssit kohdentaa viisaasti ja tehokkaasti aidosti merkittäviin kohteisiin.

  3. Vahvistaa sidosryhmien luottamusta: Näyttämällä, että organisaatio ottaa huomioon sidosryhmien odotukset systemaattisesti, vahvistetaan luottamussuhteita sekä kohotetaan yrityksen asemaa potentiaalisten kumppaneiden silmissä.

  4. Edistää liiketoiminnan riskien ja mahdollisuuksien tunnistamista: Tunnistamalla olennaiset tekijät, organisaatiot voivat paremmin hallita riskejä ja tarttua uusiin liiketoimintamahdollisuuksiin

  5. Luo pohjan vastuullisuusviestinnälle: Kun olennaiset yritysvastuukysymykset on tunnistettu, voidaan vastuullisuusviestintä perustaa aidosti yrityksen toiminnan kannalta merkittäville teemoille. Tällöin vältytään myös viherpesulta. Olennaisuustyön jälkeen, olennaiset yritysvastuukysymykset sekä näihin liittyvät toimenpiteet voidaan esimerkiksi tuoda yrityksen verkkosivuille.

 

Näin me toimimme (asiakkaan tarpeiden mukaan):

Taustatiedon kerääminen

  • Yrityksen liiketoiminnan, arvoketjujen ja sidosryhmien kartoittaminen

  • Yritykseen sovellettavan sääntelyn ja vastuullisuusviitekehysten selvittäminen

  • Yrityksen toimiympäristön kehityksen arviointi (Trendit ja Muutokset)

  • Mahdollisia menetelmiä: Johdon työpajat, sidosryhmien kuulemiset, kyselyt

Potentiaalisesti olennaisten yritysvastuukysymysten tunnistaminen

  • Taustatietojen avulla, yrityksen toiminnan kannalta mahdollisesti olennaiset yritysvastuukysymykset pystytään nostamaan esiin vaikuttavuuden arviointia varten.

Arviointi

  • Perustuen johdon, sidosryhmien ja asiantuntijoiden näkemyksiin voidaan arvioida, minkälaisia vaikutuksia yrityksellä on erilaisiin yritysvastuukysymyksiin nähden ja kuinka voimakkaita nämä ovat.

  • Kaksinkertaisessa olennaisuusanalyysissä tarkastellaan myös yritykseen kohdistuvia, esimerkiksi ilmastonmuutoksesta johtuvia taloudellisia vaikutuksia. (Vaikutukset voivat olla sekä riskejä, että uusia liiketoimintamahdollisuuksia)

Priorisointi

  • Priorisoidaan yritykselle olennaiset yritysvastuukysymykset ja tarkastellaan näitä suhteessa yrityksen strategiaan ja tavoitteisiin

Toiminta

  • Asetetaan yritysvastuukysymysten jatkoaskeleet ja hallintakeinot

Viestintä

  • Nostetaan esiin yrityksen olennaiset vastuullisuuskysymykset ja näiden eteen tehdyt toimenpiteet esimerkiksi verkkosivuilla, vastuullisuusraportoinnissa tai viestinnässä

 

Käytännön esimerkki

Yritys X käytti kaksinkertaista olennaisuusanalyysiä tunnistaakseen yrityksen toiminnan kannalta merkittävät vastuullisuuskysymykset.

Analyysin tuloksena yritys pystyi kehittämään strategian, jonka avulla yritys pystyi kohdentamaan resurssit toimenpiteisiin, joilla oli suurin merkitys sekä yrityksen että tämän sidosryhmien kannalta, näitä olivat mm. työnantajakuvan kehittäminen, ilmastonmuutoksen torjumisen toimenpiteet, sekä tuoteturvallisuuden lisääminen.

Koska yritys halusi toteuttaa kaksinkertaisen olennaisuusanalyysin, tunnistettiin osana prosessia myös liiketoiminnalle kohdistuvat vaikutukset. Vaikutuksia tarkastellessa huomattiin, että tarjoamalla uusia tuotteidensa käyttöikää pidentäviä palveluita, yritys voi sekä luoda uusia tasaisia tulonvirtoja, pienentää oman yrityksensä hiilijalanjälkeä, sekä kasvattaa asiakkaidensa resilienssiä sään ääri-ilmiöiden yleistymisestä johtuvia laiterikkoja vastaan.

Esimerkki yrityksen olennaisuusmatriisista. Merkityksen lisäksi, olennaisuustyön yhteydessä arvioidaan  usein myös esimerkiksi vaikuttavuusmahdollisuuksia.

 

Yhteenveto

Olennaisuusanalyysi on menetelmä, joka auttaa organisaatioita tunnistamaan ja priorisoimaan näiden toiminnan tai sidosryhmien kannalta merkittävät yritysvastuukysymykset. Kaksinkertainen olennaisuusanalyysissä otetaan huomioon myös yritysvastuukysymyksistä yritykseen kohdistuvat taloudelliset vaikutukset, riskit ja mahdollisuudet.


Olennaisuuksiin liittyvissä kysymyksissä apua löytyy asiantuntijatiimiltämme!

Vertti Sahala
Toimitusjohtaja, johtava Asiantuntija
Valveres Oy

vertti.sahala@valveres.fi
+358 400 472690

Linkedin

Edellinen
Edellinen

Viesti vastuulla

Seuraava
Seuraava

My traineeship at Valveres