Miten yritysvastuu näkyy arjessa?

Havaintoja Valvereksella trainee-kokemuksen kautta

Miikka on toiminut Valvereksella Marketing Traineena kesän alusta lähtien, osallistuen monipuolisesti markkinoinnin ja liiketoiminnan tehtäviin, kuten asiakashallintaan, markkinointisuunnitteluun ja hankkeiden tukemiseen. Blogissaan hän avaa ajatuksiaan vastuullisuudesta nykypäivän yritysmaailmassa – miten se ilmenee eri toimialoilla, organisaatioiden sisällä ja miksi sen merkitys kasvaa jatkuvasti. Miikka pohtii myös, miten vastuullisuus voi näyttäytyä eri tavoin johdolle ja työntekijöille, ja miksi yhteinen ymmärrys on avain kestävään liiketoimintaan.

Miikan havaintoja

Valvereksella olen saanut arvokkaan mahdollisuuden syventää osaamistani nykyaikaisen yritysmaailman vastuullisuudesta ja sen monista erinäisistä ilmenemismuodoista. Viime kuukausien aikana olen tehnyt prospektointia ja markkinatutkimusta paikallisten pienten ja keskisuurten yritysten parissa, jonka lisäksi olen osallistunut kaupallisessa hankkeessa organisaation vastuullisuustyön analysointiin ja kehittämiseen. Näiden kokemuksien kautta olen nähnyt, miten vastuullisuus näyttäytyy ei ainoastaan ulkoa päin, vaan myös organisaation sisällä.


On ollut mielenkiintoista huomata, kuinka vastuullisuus korostuu eri tavoin eri yrityksissä riippuen niiden toimialasta ja koosta. Palveluyritykset painottavat usein sosiaalista vastuuta ja hyvinvoinnin edistämistä, kun taas teollisuusyrityksissä ilmasto- ja ympäristövaikutukset ovat enemmän tapetilla. Myös viestintätavoissa ilmenee vaihtelevuutta: joillekin yrityksille vastuullisuus on olennainen osa strategiaa, joka pyritään tuomaan mahdollisimman selkeästi esiin vastuullisuusraportein, kun taas toisille se vaikuttaa lähinnä velvoitteelta, joka täytyy mainita näyttäytyäkseen paremmalta. Kaikilta ei voi välttämättä kuitenkaan vaatia kuuta taivaalta, sillä vastuullisuudesta viestiminen voi olla pienyrityksille vaikeaa, eikä vastuullisuus välttämättä ole tärkeimpänä osana heidän liiketoimintaansa.


Olen myös huomannut, kuinka suurissa organisaatioissa vastuullisuus saattaa näyttäytyä eri tavoin riippuen siitä, millä tasolla työskentelee. Johdolle se monesti voi merkitä strategisia tavoitteita ja pitkän aikavälin suunnitelmia, kun taas työntekijöille se konkretisoituu pääsääntöisesti arkipäiväisissä teoissa, joita he tekevät, kuten esimerkiksi energiansäästössä ja kierrätyksessä. Vastuullisuus näyttäytyy eri tavoin erilaisille ihmisille, riippuen heidän tietotaidostaan, valveutuneisuudesta sekä työtehtävistä. Sen takia onkin tärkeää saada kaikki samalle aaltopituudelle siitä, kuinka tärkeää vastuullisuus ja sen erilaiset ulottuvuudet nykypäivän liiketoiminnassa ovat, sillä niillä voi olla kauaskantoisia seuraamuksia sekä hyvässä että pahassa.

Miikka Sahala

Marketing Trainee

Valveres Oy

Seuraava
Seuraava

Ylikuluttamisen juhlaa